۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶

پرونده‌های سلامت هفته آینده جمع می شود؛

نوروزی:تمام هزینه‌های عبدالملکی را دادیم و به روی هیچ کس نیاوردیم

نوروزی:تمام هزینه‌های عبدالملکی را دادیم و به روی هیچ کس نیاوردیم

رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی می گوید: پرونده سلامت ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی هفته آینده جمع می شود و عواقب مسئولیت ورزشکارانی که برای معاینات پزشکی مراجعه نکرده اند با خودشان است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا نوروزی در نشست خبری امروز خود درباره شرایط پزشکی ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی جاکارتا توضیحاتی ارائه کرد.

نوروزی گفت: ما از مدتها قبل معاینات پزشکی و تشکیل پرونده پزشکی ورزشکاران را آغاز کردیم. بعضی از فدراسیون ها به موقع مراجعه و اقدام کردند. ولی بعضی از فدراسیون ها تیمشان دیر تشکیل شد، مثل والیبال و فوتبال. یک سری از رشته ها هم اردوهای خارج از کشور بودند و دسترسی به آنها برای تشکیل پرونده سخت است.

وی افزود: تیم های کشتی، تنیس و کاراته مردان این هفته و اوایل هفته آینده برای معاینات و تشکیل پرونده پزشکی مراجعه می کنند. هدف این است که از جامعه ورزش فایل پزشکی کاملی داشته باشیم.

رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی یادآور شد: تاکنون دو سوم از ورزشکاران برای انجام معاینات پزشکی مراجعه کرده اند. کسانی هم که نیامده اند، مسئولیتش بر عهده خودشان است. شاید آنها اهمیت این موضوع را ندانند.

نوروزی درباره اقدامات فدراسیون برای کنترل دوپینگ ورزشکاران قبل از اعزام به بازی های آسیایی یادآور شد: ما مشاورات آنتی دوپینگ را داده ایم. با فدراسیون ها هم نامه نگاری کرده ایم و حتی کارشناسان را برای اعلام نکات مدنظر و مواد ممنوعه به فدراسیون ها فرستاده ایم. همچنین فرم هایی را برای معافیت های درمانی به ورزشکاران و فدراسیون ها ارائه داده ایم. برای بعضی از رشته های مدال آور هم تست آنتی دوپینگ انجام داده ایم که خوشبختانه منفی بوده است.

رئیس فدراسیون پزشکی-ورزشی در پاسخ به این سوال که تیم پزشکی اعزامی به بازی های آسیایی چند نفر خواهد بود، گفت: در لیست اولیه ۲۶ نفر معرفی شده اند ولی در نهایت ۱۷ پزشک ورزشی، ارتوپد و فیزیوتراپ اعزام می شوند. برای اولین بار توجه ویژه ای به امور بانوان داشته ایم و دو پزشک و دو فیزیوتراپ خانم اعزام می شوند.

وی گفت: محدودیت هایی برای اعزام ماساژور داشتیم و قرار شد با توافقی که صورت گرفته در اندونزی از ماساژور استفاده کنیم. البته رشته های تکواندو، فوتبال، والیبال، کشتی و وزنه برداری، کادر پزشکی و ماساژور خود را می آورند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا مورد جدی از آسیب دیدگی ورزشکاران برای جایگزینی به فدراسیون مراجعه کرده است یا خیر؟ گفت: خیر. تاکنون با مورد حاد برخورد نکرده ایم.

رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی در پاسخ به این سوال که هزینه های پزشکی بازی های آسیایی چه میزان خواهد بود، تاکید کرد: هنوز جمع بندی نکرده ایم ولی آزمایشات و معاینات و انجام تست های دوپینگ هزینه هایی دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر نحوه نمونه گیری از دوپینگ ورزشکاران گفت: ما برای بازی های آسیایی از کلیه افراد اعزامی تست دوپینگ گرفته ایم. در طول مسابقات آسیایی هم بعد از اسکان قطعی ورزشکار و اعلام شماره اتاق و تخت، تست گیری ماموران دوپینگ آغاز می شود. آنها بدون اطلاع قبلی ممکن است در رستوران، تمرینات و مسابقات از ورزشکاران به صورت رندوم تست بگیرند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که ورزشکاران تا چه زمانی برای تشکیل پرونده سلامت فرصت دارند گفت: ما این پرونده ها را اواخر هفته آینده جمع می کنیم.

در ادامه این نشست خبرنگاری از نوروزی درباره کشمکش فدراسیون پزشکی-ورزشی و وزارت بهداشت بر سر ورزشکاران قطع نخاع از جمله محمد پارسا و سارا عبدالملکی سوالی پرسید.

نوروزی در این ارتباط گفت: سارا عبدالملکی زمانی که روی تخت بیمارستان بود و با مرگ دست و پنجه نرم می کرد، حدود ۴۵ میلیون تومان هزینه بیمارستانش پرداخت کردیم. خود عبدالملکی به من گفت که یک روز این خدمت را جبران می کنم، او الان در یک رشته ورزشی در بخش معلولان فعالیت می کند. ما حتی هزینه فیزیوتراپی، ویلچر و هزینه های دیگر را هم به عبدالملکی کمک کردیم. در حالی که در تعهدمان هم نبود و حتی به روی کسی هم نیاوردیم. وزارت بهداشت همان زمان گفت که کمک می کند ولی ما به آنها دسترسی نداشتیم و منتظرشان نماندیم. در هیئت رئیسه هم بحث شد که ورزشکارانی که قطع نخاع می شوند ویژه تر دیده شوند.

نوروزی درباره اینکه چرا تعداد تست های دوپینگ بسیار کم است و اینکه آیا نگرانی بابت دوپینگ گسترده در ورزشکاران وجود دارد؟ گفت: خیر، اینطور نیست. ما طبق اعلام وادا اسامی دوپینگی ها و رشته ها را روی سایت می گذاریم. تعداد نمونه ها هم کم نبوده است. به عنوان مثال سال گذشته قرار بود ۱۳۰۰ تست بگیریم ولی بیش از ۱۴۰۰ تست دوپینگ از ورزشکاران گرفتیم. قرار بود در رشته ای مثل بدنسازی ۸۰ تست بگیریم ولی حدود ۲۰۰ تست از دوپینگ به عمل آوردیم. دوچرخه سواری هم ۵۰ تست داشت ولی ما ۱۰۰ نمونه گرفتیم. خود فدراسیون ها متقاضی تست دوپینگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای خرید کیت دوپینگ یک ماه است که در تلاش هستیم ولی تا همین روز گذشته موفق نشدیم. کیت های ما ته کشیده است. به هر صورت طبیعی است اگر تست ها بیشتر شود، درصد مثبت بودن آن هم بیشتر می شود ولی بر اساس جمعیت، میزان دوپینگ ما ۳ درصد بوده و در میانه های جدول هستیم.

کد خبر 4347224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha